بایدها و نبایدها در مورد دستگاه تصفیه آب

                                     مقدمه ای برای آشنایی با سیستم دستگاه تصفیه آب

بایدها و نبایدها در مورد دستگاه تصفیه آب

 

در این مقاله سعی شده مواردی که در تشخیص یک دستگاه تصفیه آب خوب نیاز است ذکر شود.
ذرات ریز و معلق در آب: مواد معدنی و یا گل و لای، بخش بزرگی از ذرات معلق در آب را تشکیل می‌دهند. این ذرات شامل اکسیدهای آهن، سیلیکات‌ها، کلسیت ها، اکسیدهای آلومینیوم و غیره می‌باشند ” عموماً سطح آن‌ها باردار است و نوع بار سطحی آن‌ها به پ هاش بستگی دارد ولی در پ هاش طبیعی آب، معمولاً بار آن‌ها منفی است. پس وظیفه تصفیه آب خانگی چیست؟

بسیاری از آلاینده‌های خطرناک برای سلامتی انسان یا با ذرات معلق همراه‌اند و یا مانند میکروارگانیسم‌های پاتوژن خود مواد معلق هستند که به صورت نا محلول در آب حضور دارند. موادی که به صورت رنگ و بو خود را نشان می‌دهند، بیشتر مواد آلی طبیعی هستند. از این رو برای سالم سازی آب شرب حذف ذرات معلق توسط دستگاه تصفیه آب خانگی اهمیت بسزایی دارد.

  • وضوح لزوم دستگاه تصفیه آب و حذف ذرات معلق

بسیاری از آلاینده های مضر برای سلامتی انسان، همراه با ذرات معلق هستند و یا مانند میکرو ارگانیسم های پاتوژن خود مواد معلق موجود در آب می‌باشند. بخشی از این ذرات معلق نیزمواد آلی طبیعی بوده که حضور آن‌ها سبب ایجاد رنگ و یا بو درآب می‌شود، بنابراین با تصفیه آب و حذف آب شرب و سلامت عملکرد فرایندهای دستگاه تصفیه آب برای تولید آب آشامیدنی اهمیت بسزایی دارد.

حذف ذرات معلق آب، اولین گام برای دستگاه تصفیه آب و تولید آب آشامیدنی است ” به عنوان مثال در فرآیندهای غشایی، شرط لازم جهت عملکرد مناسب فیلترهاست و نیز کنترل محصولات فرعی ناشی از فرآیند ضد عفونی (DBP) مستلزم حذف کدورت و همچنین حذف مواد آلی با مولکول های درشت است و این تنها بخشی از فرآیند دستگاه تصفیه آب می‌باشد.

  • علمی_تحقیق در رابطه با ذرات معلق در آب

توصیف دقیق تعداد و غلظت ذرات معلق، اگر کمتر از میلی متر و در ابعاد میکرونی و یا کلوئیدی باشند، کار ساده ایی نیست چون وزن آن‌ها به درستی گویای نقش آن‌ها نیست.
باید توجه داشت زمانی که اندازه ذرات حدود زیر میکرون است، غلظت وزنی ذرات بر حسب (ppm) تغییری با تغییر چند ده و حتی چند صد ذره نخواهد کرد بنابراین (ppm) معیار مناسبی برای توصیف دقیق آب کدر نیست. تنها در ممبران با روزنه‌های زیر یک در هزار میکرونی که زیر مجموعه دستگاه تصفیه آب (RO) می‌باشد این سالم سازی آب امکان پذیر می‌باشد.

  • ذرات معلق آب را می‌توان به صورت‌های مختلف توصیف نمود:

اگر آب از یک فیلتر ریز کمتر از نیم میکرونی عبور داده شود، املاح و نیز ذرات خیلی ریز کلوئیدی از فیلتر عبورمی کنند. غلظت ذرات معلق (SS یا TSS) از تقسیم وزن ذرات جامدی که روی فیلتر باقی می‌مانند به حجم نمونه فیلتر شده به دست می‌آید (بر حسب میلی گرم بر لیتر) که معرف همان مواد جامد باقیمانده از نمونه آب یا پساب روی کاغذ فیلتر است، اما اگر این ذرات خیلی ریز باشند، وزن آن‌ها گویای نقش آن‌ها نیست و با عنوان کدورت یا آب کدر توصیف می‌شوند. ذرات بسیار ریزتر را نیز می‌توان با واحدهای رنگ مشخص کرد به عبارت دیگر این ذرات در زلال بودن و گوارا شدن آب اثر گذار می‌باشند.

  • راه ساده برای تشخیص کدر بودن آب

کافی است شما بعد از تصفیه آب آشامیدنی آب تصفیه شده را در یک ظرف شیشه ای یا لیوان بلور ریخته و نور مستقیم به آب بتابانید خواهید دید بدون متفرق و یا جذب شدن نور از ظرف شیشه ای عبور خواهد کرد در صورتی که به نمونه آب تصفیه نشده اگر نور تابیده شود با کدورت آب شاهد متفرق شدن نور یا جذب آن می‌باشید. پس حتی در صورت نداشتن دستگاه تست آب سالم، می‌توانید با یک لیوان آب و نور متمرکز، خالص یا ناخالص بودن آب شوید. در ابتدا شخصی به نام جکسون با استفاده از شمع استاندارد، درجه کدورت یا آب کدر را مشخص کرد. از این رو یکی از واحدهای کدورت، واحد کدورت جکسون (JTU) است. منظور ما از آب کدر همان آب تصفیه نشده و آب زلال همان آبی است که بعد از تصفیه اسمز معکوس یعنی تصفیه آبی که دارای پمپ مخزن و ممبران است خارج می‌شود.

دستگاه تصفیه آب
راه ساده برای تشخیص کدر بودن آب

 

رنگ آب شاخصی دیگر برای نشان دادن کیفیت آب
گاهی اوایل صبح یا میان روز شاهد رنگ زرد آب‌های لوله کشی شهری هستیم این رنگ از کجاست؟

رنگ سنجی مقایسه ای
رنگ سنجی مقایسه ای

رنگ سنجی مقایسه ای:
لوله سمت چپ آب تصفیه شده
لوله سمت راست از نمونه آب لوله کشی شهری
با روش‌های نوری می‌توان غلظت ذرات معلق در آب را اندازه گیری کرد و فقط در این صورت می‌توان به اهمیت دستگاه تصفیه آب خانگی پی برد که چگونه بعد از 6 مرحله تصفیه آب، آبی سالم و گوارا تحویل می‌دهد.

شما می‌توانید برای مشاوره رایگان با کارشناسان ما تماس بگیرید.

021-33506649

X